Piotr KubińskiStudia magisterskie i doktoranckie ukończył na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się pograniczem humanistyki i technologii, a także pisarstwem Edgara Allana Poego, Vladimira Nabokova i Witolda Gombrowicza. W pracy badawczej koncentruje się na najnowszych przejawach tekstowości cyfrowej, a zwłaszcza na grach wideo. Pracę magisterską poświęcił narracji w grach komputerowych, natomiast w czerwcu 2014 r. obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską pt. Poetyka gier wideo. Cechy swoiste.

Na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego jest obecnie związany z Zakładem Komparatystyki w Instytucie Literatury Polskiej; prowadzi takie zajęcia, jak Tekst medialny w interpretacji porównawczej, Media elektroniczne w warsztacie filologa, Analiza komparatystyczna, Komparatystyka mediów cyfrowych. Jest także doktorantem w Instytucie Historii Sztuki UW oraz sekretarzem Pracowni Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych UW.

Kontakt: piotr.kubinski@uw.edu.pl

Wybrane artykuły:

  • Znakowy charakter graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo, „Przegląd Humanistyczny” 2013, nr 4 (439).
  • Immersion vs. emersive effects in videogames [w:] Engaging with Videogames: Play, Theory, and Practice, red. D. Stobbart, M. Evans, ID Press: Oxford 2014.
  • Grą opowiedzieć konflikt. Publicystyczne gry wideo Raid Gaza!Save Israel, Res Publica Nowa 3/2014.
  • Borges vs. Pac-Man. Zderzenie materii literackiej i struktur gier elektronicznych, Teksty Drugie nr 3/2015 [w druku].
  • The Last Door w kontekście twórczości Edgara Allana Poego, Czas Kultury 2/2015 [w druku].
  • Zagraj to jeszcze raz, Stanley. Mise en abyme oraz gra konwencją i narracją w The Stanley Parable, FA-art, nr 1-2/2015 [w druku].
  • Bergman vs. Batman. Chwyt technicznej deziluzji w grach wideo na tle praktyk literackich i filmowych, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, nr 1/2015 [w druku].
  • Graficzny interfejs użytkownika – nowe zjawisko semiotyczne. Interfejs jako nośnik znaczeń w grach wideo [w:] Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Universitas: Kraków [planowany druk: 2015].
  • Semiotic remediations. Strategies for the creation of meaning in digital art (wraz z dr hab. Ewą Szczęsną i dr. Mariuszem Pisarskim) [w:] After Remediation, red. B. Suwara, Bratysława [planowany druk: 2016].
  • Emersion as the Element of Gaming Experience [w:] Video Games and Gaming Culture, red. M. J. P. Wolf, Routledge: London [planowany druk: 2016].

Wybrane wystąpienia konferencyjne:

  • Kategoria próby palimpsestowej jako narzędzie badania narracji w grach wideo: konferencja naukowa Kultura popularna – części i całości (Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2010).
  • Dyskurs kształcenia digitalnego (wspólnie z hab. Ewą Szczęsną, prof. UW): konferencja Uniwersytet Wirtualny: VU’2011 (Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2011).
  • Dyskurs digitalny. Interfejs jako wyznacznik cyfrowej dyskursywności (wspólnie z dr hab. Ewą Szczęsną prof. UW): konferencja naukowa Media i dyskursy medialne a komunikowanie społeczne. Media lokalne i środowiskowe (Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała, 2012 r).
  • User participation and communication in e–learning – forms and functions (przygotowany wspólnie z dr hab. Ewą Szczęsną prof. UW i mgr Joanną Szwechłowicz): międzynarodowa konferencja naukowa II. International Conference on Communication, Media, Technology and Design (Anadolu University, Famagusta, 2013 r).
  • Immersion vs. emersive effects in videogames: międzynarodowa konferencja naukowa 5th Global Conference: Videogame Cultures and the Future of Interactive Entertainment (Inter-disciplinary.net, Oksford, 2013 r).
  • Tożsamość emersyjna: konferencja naukowa Tworzenie postaci. Podmiotowości i tożsamości w grach wideo (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 2014 r).
  • Graficzny interfejs użytkownika w służbie immersji. Strategie estetyczne: konferencja naukowa Kultura gier komputerowych 2: Gry jako doświadczenie (Uniwersytet Łódzki, Łódź, 2014 r).
  • Unreliable Narrator in Call of Juarez: Gunslinger: międzynarodowa konferencja naukowa 6th Global Conference: Videogame Cultures and the Future of Interactive Entertainment (Inter-disciplinary.net, Oksford, 2014 r).
  • Gry wideo jako narzędzie ideologiczne – gry publicystyczne: konferencja naukowa Wymiary wiedzy w nowych technologiach: Ciało / oko / mózg (Komisja Techno-Humanistyki Wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 5-6 grudnia 2014 r).
  • Dyskurs filozoficzny w grach wideo: konferencja naukowa Dyskursy gier wideo (Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków, 5–7 czerwca 2015 r).

Stypendia / nagrody / granty:

  • 2009/2010: Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia w nauce.
  • 2011/2014: Wykonawca w grancie Struktura przekazu digitalnego – aspekty semiotyczne, semantyczne, komunikacyjne, Narodowe Centrum Nauki, Grant nr NN 103398340 300000/GR3304.
  • 2013/2014: Stypendium naukowe w ramach Programu stypendialnego dla najlepszych uczestników studiów doktoranckich i młodych doktorów Uniwersytetu Warszawskiego (projekt Nowoczesny Uniwersytet – kompleksowy program wsparcia dla doktorantów i kadry dydaktycznej Uniwersytetu Warszawskiego).
  • 2014/2018: Członek komitetu zarządzającego (Management Comittee Member) i uczestnik międzynarodowego projektu badawczego Ageism – a multi-national, interdisciplinary perspective (European Cooperation in Science and Technology; COST IS1402) (Management Comittee member).